Modersmålet.

 
 Modersmål.

Därför anses vissa språk mer betydelsefulla än

andra. DN. 20 05 19

 
 
Svenskan är kanske inte världens mest betydelsefulla språk, men jag inpräntade med emfas i mina elever att det är världens vackraste och lättaste.
 
 
Till vårt älskade modersmål,
vill jag höja en kärlekens skål,
och frambringa ett djupt känt tack
observera! detta är inget fyllesnack!
 
 
En annan skald, långt över min nivå, har nedkommit med detta i dess enkelhet elyseiska opus;
 
 
Sätt fram all världens skatter å ett bräde,
håll upp var dyrgrip, som beundran tål,
och spörj, vad jag ger av allt förträde
-jag pekar avgjort å vårt modersmål.
Vad är allt guld, om än i gyllene dosor,
allt vad kulturen av faktorer har,
mot språkets underbara glosor,
vi lärt att stamma uti knät å far? A:lfr-d V:stl-nd Sång till modersmålet

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: