Post festum.

 
 
Midsommaraftonen har varit hektisk för polisen,
 
med många misshandelsfall, fylla och
 
skadegörelse.
 
 
 
Igår min bäste vän, idag min värste fiende.
 
 
 
Tja idag är det post festum
och jag känner mig sjuk och dum,
igår var ingen bättre eller vackrare än jag,
men nu är det ågrens och ruelsens dag.
 
Nu längtar jag bara till vardagen och post pestum
och hoppas nån finner opp nåt serum,
så att vi åter på framtiden kan tro,
och fira nästa midsommar i lugn och ro.

Post Pestum.

 
 

Kärlek misommaren 2020.

Agnes Wold: Så firar du midsommar mer

smittsäkert

DN. 20 06 20

 
 
" Naturligtvis inte om man kramas, pussas och så vidare"
Det är just det där och så vidare som kan bli problem under midsommar.
 
 
En midsommarnattsdröm.
 
 
Jag plockade blommor till en bukett,
för att drömma om min prins,
och jag drömde alldeles rätt;
om den finaste man som finns.
 
men jag vågar inte visa min passion,
kanske jag på smittan bär?
En alldeles eländig situation,
för den som är ung och kär!
 
Men bättre tider kommer inom kort,
då vi kan älska tryggt,
när vi har drivit viruset bort
och det befinner sig på flykt.
 
Courtesy William Shakespeare

Släpp ingen svensk över havet!

Finland öppnar gränsen – men inte mot Sverige.

DN. 20 06 11

 
Sven Duva håller inkräktarna stången.
Finland har idag 7064 registrerade fall mot Sveriges 48 288. Finland har 325 registrerade dödsfall, Sverige 4 814. Finland har 59 döda per million invånare, Sverige 477. Finlands befolkning är ungefär hälften så stor som den svenska, För att Finland ska hamna i paritet med Sverige, om nu någon skulle önska det, måste Finlands antal registrerade fall tredubblas, antalet dödsfall sjudubblas och antalet döda per million invånare fyrdubblas. Det kanske finns anledning för finländarna att se med en viss skepsis på besök från Sverige.
 
Finland ligger tillsammans med Sverige i topp i världen när det gäller hjärtinfarkter, däremot verkar de finska huvudena fungera bättre än de svenska.
 
 
Och dessa ord de spriddes sen över världen vitt och brett
och alla tyckte överallt att det var alldeles rätt
ty visst var hjärtat, tyckte man, hos finnarna inte så gott,
dåliga hjärtan må man ha där, men huvet, det är gott.
 
Courtesy Johan Ludvig Runeberg.

Making America Great.

 

 
En pajas till president.

 

 

Flera polismyndigheter förbjuder nu det grepp

som av allt att döma dödade George Floyd.

Samtidigt talade en nöjd Donald Trump direkt

till Floyd när han kommenterade de

minskande arbetslöshetssiffrorna vid ett tal

utanför Vita huset på fredagen:

– Förhoppningsvis tittar George på oss just

nu och säger att det som nu händer är väldigt

bra för vårt land.

 
 

 

Erik Kjellén - igår
 

" It´s a great day for Floyd"

Jag kan bara utsträcka Ralph Naders diagnos på George W Bush till Donald J Trump; Den mannen är bortom all satir.

 

 

 

 

 

 

 

 

Flaggans dag.

 

 
 
 Flaggan i vårt hjärta.
 

Någon hyllning kan väl vårt land, modersmål och flagga väl ändå förtjäna trots dessa dystra tider.

"Hur skönt att födas svensk och tala svenska

och under blågul flagga växa opp!"*

Hvis vi blev födt under Dannebrogen og talte danska,

hade diskussionen snabbt tagit stopp.

 

 

För att inte parle de under le Tricolore,

där le jargon är så ofantligt svår,

att den en enkel guidning omöjliggör,

eftersom man inte ett enda ord förstår.

 

Those born under Union Jack,

eller under The Star Spangled Banner,

may to the Lord rikta ett dubbelt tack,

att de slipper verbala komplikationer.

 

 

Men det norske flagget vajar mest

og er vakrere än någon ann

och det norska språket klingar bäst,

spör enhver norsk kvinne eller mann.

 

Ty norrmännen är de största patrioter

og elsker sitt land som det stiger frem**

utan att vara nationalistiska idioter

tör de si att de elsker sitt hjem.

*Courtesy A:lfr-d V:stl-nd Grönköpings nationalskald   Fosterlandets och -målets lov. ** Bjørnstjerne Bjørnson   Sang for Norge