Om det bara inte vore för alla dessa fakta.

 

Svårt använda munskydd rätt – men

instruktion är inte aktuellt.

DN. 20 07 31
E
 
Munskydd eller munkavle?

 

Med tanke på fakta , och fakta är som John Adams påpekar envisa saker, kanske vi ska sträcka oss efter varje tillgängligt halmstrå, inkl. munskydd.

 

 

20 05 01 Var skillnaden i antal döda mellan Sverige och Danmark, Norge och Finland tillsammans, med en och en halv gång så stor befolkning, 1 713 människor.

 

20 06 01 var skillnaden 3 271 människor.

 

 

20 07 01 var skillnaden 4 226 människor.

 

20 07 31 är skillnaden 4 544 människor.

 

 

20 07 01 Var dödligheten per million invånare i Sverige 326 fler människor än i de övriga tre länderna TILLSAMMANS.

 

 

20 07 31 Är dödligheten per million invånare i Sverige 356 fler människor än i de övriga tre länderna TILLSAMMANS.

 

Sverige hade 20 07 01 41 904 fler registrerade fall än de övriga länderna TILLSAMMANS.

 

 

Sverige har 20 07 31 49 993 fler registrerade fall än de övriga tre länderna, med en och en halv gång så stor befolkning, TILLSAMMANS.

Mortaliteten hos de registrerade smittade ;

Sverige 7,2 procent

Danmark 4,5 procent

Norge 2,8 procent

Finland 4,4 procent

På världsnivå är mortaliteten 6 procent. Sverige är det enda nordiska land där mortaliteten överstiger denna siffra. 

Dundertavla

 
Ett av Rembrandts sista självporträtt i
 
privat ägo såldes på auktionshuset
 
Sotheby's i London för 14,7 miljoner pund,
 
motsvarande 164,7 miljoner kronor, på
 
tisdagen. Det är aktionsrekord för ett
 
självporträtt av den nederländske 1600-
 
talsmästaren.
 
 
Målarkludden ifråga.
 
 
En gång hade jag en målning,
med en gubbe i vit krage och svart hatt,
den hängde i min våning,
men sen, en ovanligt festlig natt,
 
skänkte jag bort den till en högst tillfällig bekant
(om detta ska man väl egentligen inte skrävla
för händelsen var ju faktiskt pikant)
men jag tror jag gjort en riktig tavla.

Ormet kruper.

Augustin: Huggormen ringlar in i vår

sommarstuga

 

 Ormet i sin hemmiljö.

 

 

Kåseri: När vi inte kan få besked om vår hyresgäst är tillfällig eller permanent finns bara en sak att göra.

 

Den gråspräckliga ormen ligger i grågruset framför vår sommarstuga, så min fru upptäcker den för sent. En meter huggorm är några centimeter från hennes fotsula. Ormen rör sig, min fru stelnar och ropar till. Med slingrande rörelser flyr ormen till den enda trygga platsen inom synhåll och utom räckhåll för den högljudda kvinnan: Ett mycket litet hål i vår sommarstugas yttervägg.

En av konsekvenserna av att vår familj inte smygtorpat är att gräsmattan varit oklippt – det kan locka till sig orm. Min fru gillar inte ormar. Det respekterar jag. 

Själv ogillar jag getingar, fästingar, bromsar, myggor, bärfisar, bålgetingar, asiatiska mördargetingar, hakmask, ringorm, vägglöss, binnikemask. Nyligen varnades Flatenbadare i Stockholm för att sjön hade någon fågelparasiterande inälvsmask som tog fel på människa och fågel, kröp in under huden, dog därinne och sedan orsakade en inflammation. Jag må vara familjens djurälskare, men när jag läser om sådant, vill jag bara titta ut över planeten och säga: ”Kära Moder natur, vi behöver tyvärr asfaltera dig”.

Ormar däremot påminner om ödlor, och ödlor påminner om drakar, så det finns en del av mig som är lite svag för ormar. 

– Varför hindrade du den inte, säger jag till min fru när hon berättar om huggormen som ringlat in i stugan. 

– Jag var upptagen av att skrika och hoppa runt, säger min fru.

– Fick du någon uppfattning om hur länge den tänker stanna?

Vi hör inte till den sortens par som regelbundet hotar varandra med skilsmässa, men ibland får jag den känslan när hon tittar på mig. 

Så nu vet vi inte om Hugge tog tillfälligt skydd eller om han helt enkelt kom hem efter en lång arbetsdag i skogen. 

Jag googlar och det visar sig att huggormar kan flytta in i hus, föda ungar och övervintra. De är också ”skickliga klättrare”. Jag försöker se saken från den ljusa sidan. 

– Vilket privilegium att få vakta ett fridlyst djur, säger jag till min fru. Det är faktiskt ett ännu större hedersuppdrag än att rädda två fiskmåsungar.

Ah, där är den igen, skilsmässoblicken. 

– Vi kommer i alla fall inte ha problem med sork i huset i år, säger jag. 

Och med tanke på att vi inte vågat åka tillbaka till stugan sedan dess, kommer Hugge heller inte ha problem med människor i huset. 

 
Ormen kommer till August familjs paradis,

hur kan ha skrämma dem på detta vis?

Kunde han inte stanna i Eden,

istället för att bege sig till Sweden?

 

 

Visserligen är han fridlyst här,

men ingen människa har den kär,

därför bör den förvisas till reservat,

med vissa individer av en annan art. 

Augustin Erba-Odescalchi - 30 minuter sedan
 Tack för en synnerligen fyndig dikt! Piggade upp morgonen.

Att tänka rätt är stort, att tänka mest är större.*

* Fritt efter Thomas Thorild

Svensk på lista över världens främsta

tänkare.

 Enda svensk på listan är filosofen och författaren Martin
Hägglund. 

DN. 20 07 15

 

Argus i tänkartagen, observera att han i det kyliga vädret tänker sig varm! 

 

Ber att få avge en hovsam protest,

jag tänker kanske inte bäst men jag tänker mest

och kvantitet kan vara, jag är noga med det,

absolut lika viktigt som kvalitet!

 

 

Igår tänkte jag till exempel mest hela dan

och när kvällen kom, ja se på f-n,

hade jag inte tanke kvar 

ja,fullständigt tanklös jag var.

Gammal man gör så gott han kan.

 

 

Endast i Sverige slipper de unga

respektera de äldre

 

DN. 20 07 05.

 

 

 Gammel å fuler, men en baddare te å tänke!

 

Som gammal gubbe möts men ej med respekt,
ungdomen tror att man har svagt intellekt,
men bafa att man har några år på nacken,
behöver det inte vara i utförsbacken.
 
Ta till exempel gamle Sokrates,
när det gällde tankeskärpa ett riktigt ess,
hans åsikter om ungdomarna var ju helt adekvata,
de var oförskämda, obegåvade och lata.

The Fourth of July.

 

Historiskt dyster nationaldag i

pandemins USA – men Trump firar i

stor stil

DN. 20 07 04

 

Party, party!!!

 

Idag är det amerikanska statens dag,

men staten det är ju jag,

därför firar jag mer för min egen skull,

av min egen förträfflighet alldeles full.

 

 

Människor får väl klara sig på egen hand,

detta är faktiskt möjligheternas land,

de får väl krya på sig och komma igen,

så ska vi göra America Great Again.

 

 

Courtesy Louis XIV L'e etat c'est moi Staten det är jag.

Klantskallarnas sammansvärjning.

70 personer fick sina covid-svar
 
sammanblandade
 
 
 Det är allvarligt och vi har nu uppmanat alla 70 att ta nya prover, säger verksamhetschefen Lars Palmqvist på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.
 
DN. 20 07 03
 
 
 
 
 
 Hoppsan.
 
 
Det är inte utan att en viss klantighet och slapphet kan noteras i den svenska coronabekämpningen, jämfört med våra nordiska grannar har det gett resultatet;
20 05 01 Skillnad i antal döda mellan Sverige och Danmark, Norge och Finland, med en halv gång så stor befolkning, 1 713 människor.
20 06 01 var skillnaden 3 271 människor.
20 07 01 var skillnaden 4 226 människor.
 
20 07 01 Dödligheten per million invånare i Sverige är 326 fler människor än i de övriga tre länderna TILLSAMMANS.
 
Sverige har 20 01 07 41 904 fler registrerade fall än de övriga länderna TILLSAMMANS.
 
Om coronahanteringen i Sverige i övrigt sköts med samma bravur som på Sahlgrenska, som tydligen inte aktar för rov att kalla sig för universitetssjukhus, kan siffrorna ha sin förklaring. Fakta är envisa saker. John Adams
 
 
 
 
 

Hoppa bock.

 Tortyrinstrument.

”Jag brinner för att ändra på det som

var fel i gymnastiken”

DN. 20 06 30

 

 

 

Jag gillade aldrig att hoppa bock

och än värre var det att hoppa höjd,

på bocken fastnade jag som en stock

och före detta kaptenen blev aldrig nöjd,

 

 

med mina krumsprång över dessa barriärer,

så jag var sparsam med närvaro på dessa övningar

och funderade på andra karriärer,

där en ädlare kroppsdel utsätts för prövningar.

 

Våra kroppar har vi fått för att vi ska kunna förflytta våra hjärnor. Thomas Alva Edison

( men i en del fall undrar man om det är värt besväret.)