The Mastercock.

 

 

 Mästerkocken i arbete.

 

 

Augustin: Personer som har förstört min

kockdröm

"Det fanns en period när jag drömde om att bli en mästerkock."
Dn. 20 04 13
 
 
Igår när jag ställde mig vid min spis,
för att blanchera min potatis
och därefter tranchera min falukorv,
återkom jag till min stora sorg,
 
att jag aldrig blev nån Tore Wretman
och inte kunde rulla en köttbulle som han,
men när jag skulle mellanmjölken dekantera,
började jag vidare reflektera,
 
 
kanske är denna färdighet inte så sund,
om man har väldigt lätt för att bli rund,
kanske bättre med mer osmaklig mat,
för att hålla magen flat?
 

En hemsk anekdot dyker i detta sammanhang upp i det som är resterna av mitt minne ; På en tjänsteresa till England och Skottland hade jag sällskap av några danska gentlemen. En av dem skulle med en allusion till Mupparna presentera mig som The Swedish Cook. Nåväl, allt nog och emedan antingen sveks hans ordförråd eller också blev han offer för el liten freudian slip ty ut ur hans mun kom; This is our Swedish 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: