Möss och människor.*

Så blir du av med mössen i sommarstugan

DN.  20 04 09

 
 
 Det ödesdigra slutet för en människa med en mus hjärna.
 

Varför döda mig, en liten mus,

som aldrig gjort någon förnär,

jag vill bara bo i ert hus

och hoppades få stanna här,

 

 

er bostad är ju så fantastiskt rymlig

och jag så väldigt liten,

att jag väl knappt är synlig,

aldrig blir du av mig biten,

 

 

så vi borde väl kunna leva gemensamt

och dela plats på vår planet,

annars blir vårt liv väldigt ensamt,

även en liten hjärna detta vet.

 

 

*Courtesy John Steinbeck 

 

Ingen , varken mus eller människa, bör undanhållas följande rader av Robert Burns ;

 "The best laid schemes o' mice an' men / Gang aft agley", 

"De vackraste planer, hos möss och människor, går ofta i kras.

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: