Nomen nescio.

 Ett kort minne blott?
 
Namnlagskommittén kommer i maj att föreslå ändringar i den svenska namnlagen så att gifta par kan behålla bådas namn och bilda ett dubbelnamn och,  så vitt Argus fattar, ett nytt släktnamn t.ex. Johannisson-Åkerbock,ett namn som eventuella ätteläggar kommer att bära. På lite sikt väntar dock en intressant utveckling, om barnen i sin tur gifter sig och väljer samma namnprincip kan längden på dörrskyltarna bli i princip oändlig t.ex. Johannisson-Åkerbock-Larson-Hansson o.s.v. ad infinitum.
 
Argus, som redan idag har problem med namnfloran och ibland får för sig att det vore bättre att ersätta namn med personnummer, ser med en viss bävan denna utveckling an.
 
Min farfarsfar föddes Ek,
men han för trycket sig vek
och lade till ett Westerquist
vilket min farfar tyckte lät så trist
 
att han la till Svensson-Nyman
och min pappa ville inte vara sämre han
utan adderade Nilsson-Haag
så Ek-Westerquist-Svensson-Nyman-Nilsson-Haag heter jag.
 
I fuskarSverige kan ju denna namnprincip bli en variant på William Makepeace Thackerays;
Jag vill hellre skapa mig ett namn än ärva ett.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: