Fuska nu, betala sen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Sveriges enda fuskfria friskola.
 
Sveriges friskolor har, återigen, ertappats med att fuska genom att ge sina elever bättre beyg än resultatet på elevernas prover motiverar. Segrare i fusktävlingen blev ett gymnaium i Falun, som lyckades ge 93% av eleverna ett bättre betyg än vad de enligt proverna förtjänar i matematik. Lite oroväckande är att ett gymnasium i Malmö som kallar sig Design and Construction i samma ämne gav 77% av eleverna ett oförtjänt bra betyg. Man kan väl bara hopppas att det inte är några viktigare saker, som broar, de blivande konstruktörerna ska ägna sig åt.
 
Det otäcka i denna hantering är ju att skolorna konkurrerar med ojusta medel och att det så småningom blir eleverna och landet som får betala priset.
 
Det är inte utan att Argus drar sig till minnes den gamla historien från skolans värld;
Läraren; Resultatet är så dåligt att jag måste underkänna 50% av er
Eleven;  Men magistern, så många är vi ju inte.
 
Argus antar att en f.d. elev i, typ, en sådan här skola kan, typ, tänka;
 
Med min matte är det rättså skralt,
för skolan som jag valt
gav mig bättre betyg än jag förtjänat,
så mycket har jag inte tränat
 
men jag kan lägga ihop två och två
och kommer till resultatet då
att jag nu får betala ett pris,
för att man gjorde på detta vis
 
inget jobb har jag lyckats behålla,
de tycker jag är en riktig nolla
och vill snarast med mig bli av
för jag klarar inte deras krav.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: