School´s out.

Stödundervisningsmaterial för blivande lärare.
 
DN rapporterar att antalet sökande till lärarutbildningen nu är så lågt att vem som helst kan ta sig in på den. Detta konstaterande kommer i en situation  då man trodde att den svenska skolan hade nått ett absolut bottenläge.(År 1982 fanns det 7.5 förstahandssökande till varje plats.) Hösten 2012 antogs 123 studerande med 0.1 poäng på högskoleprovet, ett resultat man inte ens kan underträffa genom att gissa på alla frågor. (Hade den studerande gissat på svarsalternativ C på alla frågor hade han/hon(hen) fått 0.4 eller fyra gånger så många poäng.)
Ansvarige för lärarutbildningen vid universitet i Linköping meddelar följdriktigt; Vi märker att det är "en del" som behöver extra stöd för att klara utbildningen.
 
En förhoppningsfull lärarkandidat kanske tänker;
 
Jag hade tänkt mig detta som mitt levebröd,
men var själv i plugget ganska skral
och behöver därför i mina studier stöd,
jag har ju inte så många val
 
men kan jag bara stava rätt
och skilja på subjekt och objekt
så ska jag fuska mig fram på något sätt
med uppbådande av hela mitt intellekt.
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: