Nyfiken i en strut.

 Evig uppförsbacke? Fram till 2012 har siffran klättrat till 2920 intrång.
 
Dagens Eko rapporterar att 49 vårdanställda i Uppsala har varit inloggade på och läst Noras journal. Nora var flickan som våldtogs grovt av polischefen Göran Lindberg, alias Kapten Klänning.(Visst lever vi i den friskaste av alla världar?) 27 av dessa journalläsare tycks inte ha något med vården av Nora att göra, exempelvis personal från ögonkliniken och administrativ personal. 
 
För att undvika att sådan här tjuvläsning sker har vårdgivare ansvaret att bedriva kontroll, vilket man gör genom stickprovskontroller. I Uppsala har man dock inte hittat någon tjuvläsare ännu, vilket möjligen kan ha ett samband med att kontrollfrekvensen ligger på promillenivå. Risken att bli ertappad är alltså försumbar. 
Tydligen har vårdgivarna som ansvarar för journalerna inte förstått att den enda verksamma metoden mot kriminella handlingar är inkapacitering, i det här fallet att göra  inloggning av obehöriga omöjlig eller utöka  kontrollen så att upptäcktsrisken blir så stor att även den mest snokande sjukvårdsanställde drar sig för privata forskningar. Inkapacitering är en åtgärd vi dagligen genomför varje gång vi låser en dörr, varför den inte borde vara svårfattbar ens för sjukvårdsmyndigheterna.
 
Argus antar att en nyfiken sjukvårdare kan kontemplera;
 
Visst är jag nyfiken i en strut,
det medger jag absolut, 
jag vill veta allt om alla
och kan mig därför kalla
 
en verkligt vetgirig person
som trivs i en organisation
där jag kan läsa allas anamnes
eftersom kontrollen är så gles.
 
Människans största tillgång är nog nyfikenheten, säger Anatole France. Möjligen finns det anledning att reservera sig en smula mot denna utsaga.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: