Ali och de fyrtio rövarna.

Ali i lågstadiet.

DNs avdelning för rapportering av "nyheter" som inte kan ha undgått någon levande människa med ett minimum av själsförmögenheter i behåll, rapporterar att majoriteten av ungdomar som dömts  till sluten ungdomsvård fortsätter sin kriminella karriär. DN uppger att antalet återfall är åtta av tio, vilket Beatrice Ask får till 75%, en siffra som visar att Beatrice Ask trots allt håller sig närmare sanningen än många andra politiker.

Under rubriken "Inga vanliga studenter" presenterar DN två representanter för de kriminella ungdomarna, Ali och  Arbi som, klokt nog, väljer att avstå från att framträda med efternamn. Ali, 18 år, har dömts för människorov, ett brott som har ett straffvärde på 4-18 års fängelse eller livstid. Polaren Arbi, också 18, är dömd för grov misshandel och grovt rån, varav bara det första brottet har ett straffvärde på lägst ett och högst tio år. Det är alltså inga snattare DN presenterar.

Möjligen funderar Ali ;

Jag började direkt med människorov,
en flygande start på en karriär som bov,
men snuten tog mig nästan direkt
och hoppet om snabba stålar var släckt,

nu får man väl göra som alla andra
och den smala vägen vandra
fast  med mitt CV lär det ta hundra år
innan jag något arbete får.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: