Hen heter Maj-Björn.

 Hen?


Genuspedagogerna vill att det könsneutrala hen ska användas till barnen i förskolan i sin strävan att ta bort skillnaden mellan könen. Eftersom "hen", åtmistone inte ännu, finns med i SAOL annat än i sin ursprungliga betydelse som "brynsten" verkar det dock inte ha haft någon större genomslagskaft. En socionom uttalar sig i DN och är negativ till användandet av ordet eftersom det gör barnen förvirrade och i ett samhälle där den intellektuella förvirringen endast överträffas av den moraliska kunde man kanske vänta några år med att påtvinga barnen den.

Argus tänker sig att ett barn utsatt för svensk genuspedagogik funderar;

Är jag en kille, eller är jag en tjej,
förvirringen sprider sig i hela mig
helt klart är att på min kropp
finns något som kalls snopp

men jag såg på min kompis Maja,
när hon skulle gå och baja
att ingen sådan fanns,
var var den nånstans? 

Är vi båda små frön,
ändå av samma kön,
mitt emellan kvinnor och män,
ett kön som kallas hen?

1 elina:

skriven

Absolut härliga rader!Inte bara detta utan alla andra med.

Svar: Tackar!
Erik Kjellén


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: