Ordet i min makt?

 Dan Quayle, ett lysande exempel på den ostoppbara dumheten.

Argus har roat sig med att gå igenom uttalanden av politiker som, i motsats till August Strindberg, inte alltid har ordet i sin makt. Om Esaias Tegnérs tankegång att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta" håller streck finns det anledning att misstänka att det glappar i synapskontakterna redan innan orden formas, vilket skulle förklara åtminstone en del av sakernas tillstånd här i världen.
 Förste man till rakning, tätt följd av Margareta Winberg, får bli Enrique Penaranda som, något efterklokt kan det tyckas, funderar ; Om jag hade vetat att jag skulle bli Bolivias president hade jag lärt mig läsa och skriva.

Så till Margareta Winberg som när hon utses till ambassadör och deporteras till Brasilien utbrister; Nu blir jag friare att säga vad jag tycker!  Med tanke på följande uttalande angående motstatsförhållandet mellan politik och kompetens får man ha förståelse för att Partiet försökt lägga en viss sordin på henne ; Jag tycker om kvotering till politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden kan det vara svårare eftersom det krävs en viss kompetens för ett visst jobb.

En partikamrat till och chef över Winberg, sedermera godsägaren Göran Persson säger; Jag leder inte världens mest briljanta regering och med tanke på ovanstående kan det nog ligga ett korn av sanning i detta påstående.
Samme Göran gör en utflykt i den naturvetenskapliga världen och hävdar, på sitt sedvanligt bestämda maner får man förmoda; Jag har trots allt läst på kemisk-teknisk linje på gymnasiet, så jag förstår vad kärnkraften handlar om.

I sammanhanget kan det vara intressant att ta del av ett par potentä..f´låt, pontentarer ska det vara, syn på miljöförstöring; 
80 % av luftföroreningarna kommer från växter och träd, hävdade Ronald Reagan.
 
Ovannämnde Dan Quayle vill också han ge sitt insiktsfulla bidrag till debatten och hävdar;
Det är inte miljöförstöringen som skadar vår miljö. Det är föroreningarna i luften och vattnet.

Apropå naturvetenskapliga och andra insikter hävdar sig svenskarna väl, kanske förklarligt eftersom vi enligt  DN är det sämst utbildade folket i Norden, trots att vi satsar mest pengar.

Inger Davidsson ger sig ut på tunn biologisk is;
Hur reagerar ett barn som får veta att pappa i praktiken bara är en liten spermie?

Näringsutskottets Karin Pihlsäter utbrister stolt; Volvo är det svenskaste vi har, det är nästan lika svenskt som spaghetti.
Vad dessa politiker än må ha i sin makt så inte är det ordet.

Ett intressant förhållande är makthavarnas flexibla förhållande till  sanningen och här kan man fundera över kausaliteten, vad kommer först hönan eller ägget?

Lennart Nilsson (s) ;
Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.

Något som kan verka som en bromsande faktor i konsten att ljuga framhålls av Ronald Reagan;
Tro mig, jag är inte tillräckligt smart för att ljuga.
Det kan ju också förhålla sig så makthavarna har en något annorlunda inte bara på vad lögn är är utan också på hur verkligheten ser ut;
Det är ingen lögn, det är en terminologisk obestämbarhet, som Alexander Haig uttrycker saken.

Lillefar måste ha varit hart när ensam om att upptäcka följande tillstånd i, i ordets bokstavliga bemärkelse, sitt hemland; Glädjen är ett av de mest iögonfallande kännetecknen för Sovjetunionen.

Fidel Castro vill inte vara sämre på att framhålla, i samma mening, sitt lands förtjänster och utbrister;
Vi är det mest demokratiska landet i Sydamerika.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: