Rädda barnen!

 Av filmen framgår hur man i USA får barnen till valurnorna. Som bekant är tagen over there något mer bestämda.

Argus som alltsom oftast, förmodligen som straff för begångna synder i ett numera dimmigt förflutet, tycker sig leva i det sjukaste av samhällen, för att travestera Leibniz, måste ge de riksdags och landsmän till filosofen som gör ett tappert försök att göra Sverige rangen stridig om denna tveksamma ära, en eloge.
De 46 medlemmarna av Bundestag har föreslagit att rösträttsåldern ska sänkas till noll. I Sverige är vi som bekant snubblande nära denna gräns, men det är en s.m.s annan femma.

Argus tänker sig att en nyfödd rösträttsinnehavare i sin vagga funderar kring det dårhus han  uppenbarligen förlyttats till från det ljumma och lugna moderslivet;

Nyss låg jag vid min moders bröst,
mätt och belåten med min dag,
nu måste jag lägga min röst,
på någon tokfritz i Bundestag.
                                                                                                             Typisk tysk soffliggare.

Vi som inte kan gå till en valurna,
får väl vara nöjda att det inte är så fatalt,
finna oss i att bli burna
och vara glada att vi slipper rösta prenatalt.

Men se, jag har en trumf,
ett piller som ger bot,
jag fått av Pippi Langstrumpf,
av det blir man ingen stor idiot.


  Räddaren i nöden?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: