Folksams framtid eller Är tärningen kastad?.

Folksam går i en annons ut och berättar att man om hundra år fyller 200 (år).  Folksam säger vidare att de inte har en aning om hur världen kommer att se ut då, vilket möjligen är det sannaste Folksam sagt till nuvarande och presumptiva försäkringstagare under sina tidigare hundra år, en i Argus många ögon försvinnande kort tidsrymd.
Under läsning av Andreas Malms "Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara försent", har emellertid Argus kunnat göra sig vissa föreställningar om en framtida värld, där försäkringsbolag kommer att få det mycket svårt att skaffa sig kunder.

Richar Alley, expert på isens rörelser i Antarktis säger om glaciärer; "Vi brukade tro att det skulle ta 10 000 år för smältning vid ytan att borra sig ned till isfältens botten.Men om en sjö uppstår på ytan och en spricka öppnar sig tar det inte 10 000 år - det tar tio sekunder."
Argus hjärna, utrustad med det blygsamma mått av intelligens som är utmärkande för flertalet människor, som den är, klarar i brådrasket inte av att räkna ut hur felaktig denna tidigare uppskattning procentuellt är i förhållande till nu kända förhållanden, men liten är vad den inte är.

Om det förhåller sig så att det finns andra,lika viktiga, uppskattningar som är lika felaktiga, finns det en viss anledning till oro, för att utrycka sig diplomatiskt.  

Tja, människan spår
och människan tror,
men naturen rår
och skillnaden är stor

mellan falskt och sant
och mellan tro och fakta,
när isen smält till sin kant,
är det  ändå så att álea est iacta.

En viss likgiltighet inför ovanstående och andra lika skrämmande fakta tycker sig Argus, skarp och mångögd som han är, se,vilket möjligen kan bero på att många människor delar skaldens inställning;
Jag skiter i varmt, jag skiter i kallt,
Jag tror ta mig fan att jag skiter i allt.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: