Språkpolis.

Två tidningsartiklar handlar idag om den svenska polisen. Den ena beskriver ett hjältemodigt ingripande av en polispatrull mot en man som tänkte begå det samhällsfarliga brottet att ta med sig sin cykel på ett tåg.
Poliserna ingrep så resolut med pepparspray mot mannen att han i tumultet tappade sitt emaljöga, dessutom lyckades de bespruta medpassagerare.
Den andra artikeln tar upp det språkprov som poliser hitills tvingats genomgå och som nu kanske avskaffas, för att även andra etniska grupper än infödda svenskar skall kunna klara sig igenom utbildningen.
En framtida polis kanske låter så här, vad vet väl Argus, ;

Jag är polisen som mitt i gatan står,
hoppas att du mitt språk förstår
och lyder minsta vink från mig
annars får du en dos pepparspray.

Jag siktar rakt emot ditt öga
att be om nåd botar föga,
inte ett ord från dina läppar,
då får du smaka  mera peppar.

1 M L:

skriven

Ja, vad skall man säga om händelsen med mannen som begick det grova brottet att ta med sig cykeln på tåget... Jag trodde för ett ögonblick att det var svenska Mad jag läste.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: