Användarvänligt.

Den eminente bloggaren Kurtlundgren , webblogg.se, skriver i Myndighetsraseri ....12/4 bl.a. om maskiner och apparater och ställer , den möjligen retoriska, frågan varför de är så besvärliga att på ett civiliserat sätt umgås med , d.v.s varför de inte kan fungera utan att man skall behöva svära åt dem och hota med närmsta grovsoprum.

 

Det är möjligt att det finns andra förklaringar , men för närvarande kan Argus tänka sig två ;     Den ena är vad Strindberg skulle kalla Makterna , den andra vad Edward Murphy skulle kalla Lagen om alltings djävlighet.

 

En anonym tänkare står för följande definition , vilken kan vara värd att minnas ;                      Användarvänligt : om du inte använder det, är det vänligt. 

 

 

 

1 teklahelena:

skriven

Jag vet annat som det är svårt att umgås civiliserat med. Blanketter. Varje gång jag tvingas till blankettarbete (för att inte administratörerna skall tro att jag försöker sabotera deras arbete) så skenar både puls och blodtryck. Eländet gäller alla former av blanketter men i synnerhet de datoriserade, där formaten är åt h-e och inte går att ändra och som ofta summerar fel och vägrar ändra.

Ett annat exempel: Förra året skulle vi få nya id-kort på jobbet. För att de skulle gå att framställa måste man skriva sin namnteckning inom en löjligt liten rektangel och hamnade något litet streck utanför fick man börja om. Jag tror att jag skrev i alla fall tio gånger och resultatet liknar inte min normala stil ett skvatt. Blanketter som underlättar i stället för saboterar: Ett arbetsområde för den nya användarvänliga generationen?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: