Det svarta hålet.

 

Hundratal forskare i Sverige stöder larm om akut klimatkris

UPPDATERAD 2019-12-28 PUBLICERAD 2019-11-06

DN.

 

En man satt ensam i djup sorg och alla djuren kom fram till honom och sa; Vi tycker inte om att se dig så ledsen. Be oss om vad du vill och du ska få det.

Mannen sa; Jag vill ha bra syn. Gamen svarade; du kan få min. Mannen sa; Jag vill vara stark. Jaguaren sa du kommer att vara stark som jag.

Sen sa mannen; Jag skulle vilja veta jordens hemligheter. Ormen svarade; Jag ska visa den för dig. Och så fortsatte det med alla djuren och när mannen fått alla gåvor de kunde ge gick han.

Då sa ugglan till de andra djuren; Nu vet mannen mycket och kan göra många saker, plötsligt är jag rädd. Hjorten sa; Mannen har allt han behöver. Nu är han inte ledsen längre.

Men ugglan svarade; Nej. Jag såg ett djupt hål i mannen, som en hunger som han aldrig kommer att stilla.

 

Det är den som gör honom ledsen och får honom att önska sig saker. Han kommer att fortsätta och ta och ta till en dag jorden kommer att säga; Jag existerar inte mer. Jag har inget mer att ge.

 

Courtesy Sydamerikanska indianers visdom

 

 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: