Ont krut.

 Cell på Vaxholms fästning, observera den upprörande bristen på gardiner.
 
 
Den äldste medlemmen i den s.k. Gubbligan har idag har uppnått den, i normala människors fall vördnadsvärda, åldern av 72 år och sitter idag inlåst på kriminalanstalten Hall. Mellan 2007 och 2010 begick han med ett par nästan lika åldrade kollegor ett antal våldsamma bankrån i Skåne där skott från automatvapen avlossades mot polis och allmänhet. 
 
Den skjutglade men åldrande mannen har överklagat ett beslut från Kriminalvården att inte tillåta att han sätter upp gardiner i sin cell. Kriminalvården hänvisar till att där redan finns persienner som ljusreglerande anordning, ett faktum som tycks accepteras av anstaltens övriga ca 230 intagna.
 
Alltnog och emedan, ålderdomsbrottslingens överklagan har vunnit gehör hos Förvaltningsrätten, en instans som förmodligen skulle villfara ungefär vilka propåer som helst från vilken kriminell som helst 
om inte annat för att legitimera sin egen existens.
 
Antar är det Argus som gör, att åldringen tänker innan han dör;
 
Jag vill ha en trevlig tyllgardin,
den skulle göra min lya så mysig och fin
vid min ålder går man ju inte så ofta ut,
man spar, så att säga, på sitt krut
 
då behöver jag ett riktigt hem
där jag kan glömma alla dem
som jag så när skrämt livet ur
en rimlig begäran, eller hur?
 
Men när jag omsider kommer ut,
är min karriär inte slut,
regeringen vill ju pensionsåldern höja,
så jag tänkte att jag kan väl börja.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: