Framtidsmän.

 
 
 
 
 
 
 
 
 I väntan på nästa offer.
 
Två ligor i Stockholm har under en tid ägnat sig åt att överfalla och råna ensamma personer som  gått av bussen eller tunnelbanan. Modus operandi var att ta bankomatkortet och sen, med hjälp av kniv, tvinga av ägaren pinkoden för att därefter länsa kontot. Ligamedlemmarnas ålder i det yngre gänget låg mellan 15 - 17 år och ledaren var bara 15 år. Han är, trots sin ringa ålder, misstänkt för tidigare kriminalitet. Av någon outgrundlig anledning, förmodligen ren tur, har polisen lyckats sätta stopp för denna kriminella yrkesskola.
 
Den 15-årige ledaren lyckades dock, mindre förvånande, rymma, kontakta sina kolleger i rånarligan och på mindre än ett dygn återuppta den lukrativa verksamheten. Polisen uttrycker besvikelse över att grovt kriminellt belastade ungdomar så lätt kan rymma och återuppta sin verksamhet och efterlyser tuffare restriktioner från socialnämnden. En advokat anmäler emellertid  avvikande uppfattning och hävdar, med en naivitet som gänsar till imbecillitet, att dessa ligister befinner sig i "en känslig ålder" och att "man inte får glömma bort att det handlar om barn."
Tilläggas kan att flera av offren idag mår så dåligt att de måste träffa en psykolog regelbundet för att så småningom kunna fungera normalt igen. Polismannen säger; "Har man aldrig blivit utsatt för något grovt brott så tror jag inte man kan förstå vilket lidande det innebär. Det förändrar allt." 
 
Argus tänker sig att den 15-årige gangsterledaren och framtida samhällsbyggaren utropar;
 
I nattens mörker jag kung e
fast jag bara är en unge
jag skrämmer människor med kniv
och hotar att ta deras liv
 
i natten är jag ett rovdjur
ständigt liggandes på lur
jag leder en blodtörstig hord
som snart ska begå sitt första mord.
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: