"Förstår inte frågan."

 Man utrustad med ett av de drag som skiljer människan från djuren.
 
Aftonbladet berättar om en 19-åring som vid ett tjafs utanför en restaurang  knivskurit en 50-årig man till döds, dock utan märkbara tecken på ångest eller ens ånger över sin illgärning. Däremot får han ångest när han förstår att han står inför ett lång fängelsestraff. En fråga som man kan ställa sig i sammanhanget är ju varför en person som säger sig veta att han saknar empati utrustar sig med kniv när han går ut. Det tyder på att bristerna i själsförmögenheter inte bara ligger på det emotionella planet.
 Referat från rättegången;
 
Domaren : "Du har sagt tidigare att du inte brydde dig om vad som kunde hända, att du har personlighetsdrag som gör att du inte kan känna för andra människor. Nu undrar jag,när fick du veta att X hade dött?"
19-åringen : "Dagen efter."
Domaren   : "Vad kände du då?"
19-åringen : "Jag fick ångest."
Domaren    : "Varför?"
19-åringen  : "För att jag riskerade ett långt fängelsestraff."
Domaren    : "Brydde du dig om om Ulf dog eller inte?"
19-åringen svarar  : "Jag förstår inte frågan."
 
Möjligen kan den unge mannen i ett av sina, förmodligen sällsynta, ögonblick av självkännedom tänka ungefär så här;
 
Inga känslor i mitt hjärta bor
för andra människor
vid allra minsta gräl
kan jag någon ha ihjäl
 
Jag vet inte vad jag är för ett djur
men jag borde nog sättas i bur
innan jag, som i ett nafs,
dödar nån i nästa tjafs.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: