Ball and chain.

Äldre typ av det brottspreventiva hjälpmedlet fotboja, avsedd för tungt kriminella.
 
Statsminister Reinfeldt vill att unga återfallsförbrytare ska dömas till "helgavskiljning", d.v.s. förses med fotboja och inte få gå utanför hemmet.  Professorn i kriminologi Henrik Thamm anmäler avvikande åsikt och säger att denna åtgärd stämplar ungdomarna och får dem att återfalla i brott. Problemet med denna tanke är bara att det har de ju redan gjort, varför man försöker få dem att s.a.s. inte återfalla i återfallet. Professorn menar vidare att man istället bör utgå från de ungas behov, om han menar behovet av mobiltelefoner, kontanter eller den sköna känslan efter en riktig misshandel är oklart.
 
Socialdemokraten Morgan Johansson säger att det är naivt att tro dessa åtgärder kan få "de här killarna på rätt köl" och menar att större sociala insatser behövs. Detta kan vara sant, men i väntan på dessa insatser bör man nog se till att "killarna" inkapaciteras så fort som möjligt. Statens viktigaste uppgift är trots allt att skydda medborgarna mot inre och yttre fiender.
 
En ung "kille" kanske funderar i hemmets lugna vrå;
 
Här sitter man inlåst i sitt hem
och kan inte gå ut till dem
som får härja fritt på stan,
det är ju själva fan.
 
En boja har jag fått på min fot
och den tror de ska hjälpa mot
mitt leverne och kriminella stil,
nä, nu vill jag ut och sno en bil.
 
Det  känns för mig som ett stort behov
och jag aktar inte för rov
att också ge nån en riktig en smäll,
det är så tråkigt att var snäll.
 
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: