Synergi.

 Exempel på skada möjlig att upptäcka med känslig elektronisk utrustning.
Trafikverket och Posten i Värmland har kommit på en idé som i sin enkelhet, som många enkla ideér, är lysande. Man monterar fast någon sorts mystifik elektronisk anordning på postens fordon som känner av vibrationer och därmed kvalitén på vägarna. Inför detta lika ovanliga som välkomna exempel på tankeverksamhet och samarbetsförmåga mellan svenska organisationer är det Argus som får bocka och gratulera.

Argus tänker sig att en värmländsk brevbärare, lätt inspirerad av Hjalmar Gullberg, diktar;

Jag är en lanbrevbärare som rullar vägen fram,
jag åker över asfalt och grus och makadam,
vägens kvalitet jag granskar under lupp
jag har en apparat som känner av varenda gupp.

På så sätt kan jag hjälpa många andra i trafiken,
allt med hjälp av den allra senaste tekniken
detta på grund av att någon har tänkt till,
än finns det hopp, säga vad man vill.
 
Argus drar sig till minnes mexikanen som efter tjugo år i USA kom hem på besök och tillfrågades om han kände igen sig ; Javisst, svarade han, varenda j-la grop i gatan.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: