Urmodigt.

 Klädsel: valfri.

Skolverket har funderat  drygt ett år och kommit fram med en niosidig text som slår fast den slutsats som alla på förhand visste att Skolverket skulle komma fram till ; Att förbud mot burka och niqab är olagliga. Ett av skälen skulle vara "respekt för enskilda elevers val av klädsel". Men är ansiktstäckande slöja vilket klädval som helst som bör respekteras i allmän miljö? Är Klu klux Klans kåpor, Hells Angels västar, nazistuniformer, vilka klädval som helst?

Ett annat av Skolverkets skäl är förstås religionsfiheten,men det är skillnad på att tro vad man vill och att utöva sin religion hur man vill. I Sverige är det helt ok att tro på brinnade buskar, men vi ser inte med blida ögon på den som omsätter sin tro i praktiken och startar skogsbränder.

Att burkan är ett uttryck för en primitiv syn på kvinnan, vågar Skolverket förstå inte ens ta upp,trots att FN i sin konvention ålägger staterna att sätta stopp för sedvänjor som diskriminerar kvinnorna.

Argus tänker sig att en muslimsk religiös funktionär (manlig förstås), eftersom kvinnliga inte finns, funderar;

Länge har jag knegat för islam
och blivit en gammal imam,
men aldrig ska jag mig för kravet böja,
att kvinnor ska ta av sin slöja!
 
Nej nåt sånt vill vi inte ha,
varken jag eller Allah,
bäst är att de urgamla lagarna följa
och för lystna ögon kvinnornas ansikten dölja.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: