Back in time!

Bakåtsträvare?

Denna kväll upptäckte Argus att han p.g.a. övergången till vintertid hade fått en hel timme till godo och glad var det han som blev för det. Vid hans höga ålder är varje stund som skänks något att vara tacksam för.
Full av kreativa idéer ( galna infall, Metusalems anm. ) som Argus alltid är föddes hos honom den revolutionerande tanken att ställa tillbaka klockan en timme varje dygn och eftersom tiden ändå är en godtycklig mänsklig konstruktion skulle vi kunna göra detta utan att våldföra oss på naturen. På detta sätt skulle vi ju alla utan en massa motionerande och hälsokost förlänga våra liv. På 24 dygn skulle vi så att säga få ett på köpet! I synnerhet skulle Argus föryngras och det börjar bli en process som brådskar.

Lätt inspirerad av Marcel Proust rimmar Argus;

Vår tideräkning är linjär
och vår framtid allt kortare här,
aldrig får vi tillbaka en liten stund,
inte ens en enda sekund.

Av flydda och lyckliga dar
finns i bästa fall bara minnen kvar,
tänk om vi kunde vrida tiden tillbaka
och åter känna doften av samma kaka.
 
För övrigt har Argus samma inställning till begreppet tid som, den numera bortgångne, kyrkofadern och vännen Augustinus;
Om ingen frågar mig vet jag vad tid är, men om någon frågar mig det vet jag det inte. 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: