Ett öga för ett öga.

 Om Gud ser ( och minns ) allt som sker på vårt lidande klot , vilket han gör enligt dem som hävdar hans omnicogniscens eller allvetenhet, är det fullt förståeligt om en eller annan tår faller från hans allseende ögon.

En man i Iran som inte kunde acceptera att en kvinna avböjde hans frieri och visade detta genom att kasta syra i hennes ansikte  så att hon miste synen har enligt sharialagen, som fortfarande tillämpar principen ett öga för ett öga, dömts till samma bistra öde. Dessutom ska han som ytterligare straff betala skadestånd till kvinnan, en andra botgörelse som i någon mån kan försvåras i och med fullgörandet av den första. För att inte kvinnan ska tro att affären härmed är utagerad har mannen dessutom hotat att mörda henne.

Principen ett öga för ett öga hyllades av vår Bibels Moses i pentateuken, den s.k. Talionprincipen, men den förbigås numera med generad tystnad av dem som känner till den, vilket visar  att Voltaire möjligen högg i sten när han utnämnde kristendomen till den blodigaste religionen.

Argus tänker sig att syrakastaren, något sent påtänkt kanske, funderar;

När jag utförde mitt dåd, anade jag föga,
att det skulle utkrävas hämnd, öga för öga,
men nu får jag stå mitt kast
och med blindhet betala vad som läggs mig till last.


Ja, principen measure for measure är för den enkla hjärnan ljuv,
hugg bara händerna av den som är en tjuv,
sen kan han inte stjäla mer
och ingen honom som brottsling ser.

All anledning är vad Argus tycker att det finns att minnas Mahatma Gandhis synpunkt(sic) på vedergällningsprincipen ;

An eye for an eye makes the whole world blind


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: