Oskuld.

image116F.d. muslimsk oskuld?



En muslimsk man i Frankrike har fått sitt äktenskap ogiltigförklarat sedan det visat sig att kvinnan han äktat inte var oskuld. Av någon egendomlig ödets nyck ställs inte riktigt samma renlevnadskrav på män som på kvinnor i denna patriarkatiska kultur. 


Min unga maka var både vacker och huld,
men tyvärr, visade det sig, ingen oskuld,
på denna grund vill jag äktenskapet annullera,
henne kan jag inte älska mera,

nej, inte en kvinna som haft en annan man,
usch och ve och fy och skam,
lyckligtvis är reglerna liberalare för oss män,
vi kan till och med äkta fler än en.

Otroligt är det inte, funderar Argus, att fler än en muslimsk man befinner sig i samma dilemma som den man Björnstjerne Björnson beskriver;
Han var gift, men jag tror inte han riktigt visste med vem.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: