Too much monkey business.

image9  ( OBS, detta är inte en  bild på 15-åringen utan en av hans anfädrar, Argus kan emellertid garantera att likheten är slående (sic).)

Dagens litania tillägnar Argus de unga "män" som angriper och rånar försvarslösa människor.
I Örebro kastade en 15-åring en sten i huvudet på en 55-årig handikappad man i permobil, för att sedan slå ned honom och stjäla permobilen. Misshandlarens och rånarens motiv var att han vill "åka omkring lite för att han tyckte det var roligt."
Ett par i 80-årsåldern tejpades fast och rånades av två "män" vid ett villainbrott i Sigtuna och två av de åtalade i Riccardomålet som inte släpptes in på en privat fest reagerade, på  lägre primatnivå, med skadegörelse. Den feghet och brist på empati med sina offer dessa varelser uppvisar slår flertalet andra djurarter med hästlängder.

Den italienske kriminalantropolgen Cesare Lombroso talade om atavismer, d.v.s. ett återfall till ett tidigare djuriskt beteende hos människan och det är inte utan att det ser ut att ligga någonting i hans teori.

Argus antar att en företrädare för denna kategori "tänker" ;

Jag är inte så smart eller kavat,
feg  och med hjärna som en lägre stående primat,
därför gör jag det enda jag törs och kan,
anfaller en försvarslös kvinna och man.

Kanske min stamfader var en schimpans,
som bodde ute i djungeln nånstans
och jag av misstag kom till civilisationen,
men inte hör hemma i den regionen?


Möjligen delar de här atavismerna, fast av andra skäl, Paul Gaugins inställning till civilisationen ;
Civilisation är vad som får dig att må dåligt.





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: