Att räkna kulor.

image15 ÖB i färd med att räkna, de blygsamma resterna av, krigskassan.

Underskottet(sic) i försvarets kassa växte under julhelgen med 300 miljoner kronor eller nästan 60%, vilket innebär att det totala underskottet ligger på nästan 1,5 miljarder. Det är inte utan att Argus undrar vilka julklappar de högre officerarna egentligen så frikostigt unnade varandra.

Nåja, matematiken tillhör inte de lättaste konsterna här i världen och kanske tillämpar ÖB samma matematiska princip som den indianstam som räknade; en, två, tre...många.

Möjligen tänker ÖB, vad vet väl Argus;

Ja, nu har vi på så mycket pengar satt sprätt
så att räkna det som är kvar borde vara lätt,

men matematik har aldrig varit min starka sida

och för detta får jag nu lida


i pressen tvingas jag löpa amok,
bara för att jag räknar som en tok.
Av allt vårt skjutande blev det blott,
ett väldigt och växande underskott.

Med vänliga hälsningar Håkan Syrén,
med hjärta gott, men hjärna klen.

Möjligt är att ÖB tagit Peter Druckers konstaterande ; Det finns ingenting så meningslöst som ett kompetent utförande av det som inte borde utföras alls, ad notam.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: