Inprincipielle Persson.

Göran Persson, som under sin tid som statsminister, var motståndare till det s.k. pigavdraget har nu enligt Aftonbladet beviljats maximalt avdrag för "hushållsnära tjänster", en term som omöjligen kan finnas i någon annan vokabulär än den svenska. Där ser man hur principer kan anpassas efter möjligheter och behov och alls inte behöver vara stelbenta. Argus tänker sig att f.d. ministern, leende i mjugg, funderar;

Som minister var jag emot avdrag för piga,
men principer ska inte vara alltför rigida
utan  kunna  töjas och bändas på,
livet blir liksom lite enklare då.

Har jag någon liten enda last,
så inte är det att vara i principer fast
och vill man nu skänka  mig en hacka,
är det väl bara att bocka och tacka.

Det är inte utan att Göran Perssons inställning till principer är lika flexibel som Groucho Marxs;
Det här är mina principer, dem rubbar jag inte på och gillar ni dem inte, så har jag andra.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: