Bortbytingen.


image67Den numera nöjde finländaren. Den uppmärksamme betraktaren kan möjligen särskilja vissa detaljer i klädseln  som ger en vink om hans svenska bakgrund.



En man som föddes i Sverige råkade vid födseln registreras som finsk medborgare och har nu tillerkänts 3000 kronor i skadestånd. Han har också krävt ersättning för psykisk sveda och värk, vilket han inte fick.
Argus hade möjligen kunnat förstå mannens frustration, som det heter på nusvenska, om förhållandet varit det omvända, då han borde varit berättigad till minst det tiodubbla i ersättning. Mannen verkar nu ha sansat sig och framlever förnöjt sina dagar i Finland.


Argus antar att mannen tänker ungefär så här;


Jag föddes i Sverige, men registrerades som finne,
av detta greps jag av ett sådant ursinne,
att jag krävde ett  skapligt  skadestånd,
men numera har jag återfått mitt förstånd.

Jag  är nöjd med mitt finska genesis
och längtar inte till Ruotsi på något vis,

nej du, min svenske vän,

bytt är bytt och kommer aldrig igen.

Men kanske blir mitt ljusaste minne,
när jag trillar av min, finska, pinne
att jag som pilt sorterades bort
och inte belv av svenskars sort.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: