Efterklok

Socialdemokratiska "partitoppar" ville enligt massmedia att Göran Persson skulle avgå före valet eftersom de fruktade att han skulle utgöra en "belastning" för partiet. Med tanke på f.d. ministern , numera agrarens, rondör kan det nog ha funnits visst fog för denna misstanke.
Dock infinner sig frågan, åtminstone hos Argus, varför dessa "toppar" inte yppade denna sin önskan före valet?
Var det månne av försiktighetskäl och önskan om att få förbli i i topposition?
Något, men bara något, påminner Göran Persson om Gustav Vasa;
"Alla vill hugga huvudet av mig, men ingen törs hålla i yxan."
 
Kanske tänker f.d ministern och ler i mjugg på det sätt bara han är mäktig;

Ja, alla ville ha mig från makten bort
men ingen vågade göra processen kort,
för i vår hierarkiska organistiion
törs ingen angripa min person.

Nej, är man,som jag, stor och tung
besitter man tronen,som en kung.
Javisst liknar vår socialdemokrati
en ärftlig monarki?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: