I statens tjänst.

I Expressen läser Argus om polismästaren som ser en misstänkt våldtäktsman och mördare, men har så bråttom hem från dagens slit att han inte ingriper utan åker till en bensinmack och ringer sina kollegor. Kort efter detta resoluta handlande av polismästaren begår den misstänkte ytterligare en våldtäkt.
 Med denne statstjänsteman och andra, t.ex. Lars Danielsson som åker till Thailand för 500 000kr för att äta, i åtanke diktar Argus och travesterar Runeberg ; Något tålde de att hedras, men mer att skrattas åt ändå ;

Nejmen se, där går en misstänkt mördare förbi,
men det struntar jag i.
För klockan har nästan hunnit bli fem
och jag har så bråttom hem.

Idag har det varit slitigt på mitt kontor,
med ett finger och tankemöda stor,
har jag knackat ner sommarens semesterplan,
ja, vi stackars statstjänstemän får slita som f-n.  
1 M L:

skriven

Ja, man kommer ofrånkomligen att tänka på de ambulansförare som avbröt transporten av en hjärtsjuk man då arbetstiden tog slut. Mannen tvingades sedan vänta på att en annan ambulans skulle komma och när mannen sent omsider anlände till sjukhuset fanns det ingenting att göra.

Enligt Aftonbladet har hr. Danielsson begagnat sig av regeringsplanet 26 gånger varav 16 av dessa utan statsminister Persson. Anmärkningsvärt är att nästföljande på listan, Leni Björklund och hennes sällskap, använt planet 17 gånger. Konungen har använt regeringsplanet blott tre gånger under året.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: