Tjuv och tjuv skall du heta.

 
 
 Nya entreprenörer emottages med evinnerlig tacksamhet.
 
 
En handledare vid Göteborgs universitet har stulit uppsatsmaterial från sina studenter och presenterat det som sitt eget vid en konferens. Tydligt är att både den intellektuella och moraliska nivån vid universiteten har sjunkit till den nivå som rådde i Grekland på 200-talet, en tid som Argus inte gärna minns. Han tänker sig att den intellektuella tjuven resonerar ungefär som följer ;

Det är så jobbigt att tänka på egen hand,
så jag stjäl en uppsats av mina studenter ibland.
Somliga säger att det är omoraliskt och något negativt,
men jag tycker det är smart och kreativt.

På så sätt riskerar jag ju inte heller
att i förtid slita ut mina gråa celler
och av tankemöda bli så trött
som om jag egna tankar fött.

Möjligen resonerar handledaren på samma sätt som den okände tänkare som säger ;
Av en hel del resonemang framgår att även tankearbete ger förslitningsskador.