Tro.

Vid läsningen av en annan bloggares alster fastnade Argus ögon på följande rad ; "Jag tror med all säkerhet att jag såg ....."  Detta påminner Argus om ett yttrande av  vår statsminister där han , med en politisk försiktighet värdig en Machiavelli säger ; " Jag tror att jag tror på Gud."

 

Ja, tvärsäker kan man inte vara på någonting utom , som bekant , döden och skatterna och möjligen gäller detta även Gud eller som den anonyme tänkaren säger ; " Det finns ingen Gud , han bara tror att han finns."

 

Vid närmare  eftertanke , en form av naturfenomen som drabbar Argus emellanåt, framträder för Argus bilden av en tänkare av betydligt större format ( andligt alltså ) än vår statsminister som var tveksam.

Denne man hette René Descartes och tvivlade för ett ögonblick på sin egen existens. Dock nöp han sig i armen , tänkte till och kom till slutsatsen att för att kunna tvivla så måste han finnas. Dubito ergo sum . Jag tvivlar alltså finns jag.

 Skepticismen har sedan dess varit en sund mänsklighetens följeslagare utom hos , visserligen alltför många, religiösa och politiska fanatiker vilka fattar det enda beslutet att tro på något. Sedan fattar de inget mer.   


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: