Sherlock skjuter skarpt.

En läsare , Piorkko, söker med anledning av min dystra bild av försvaret trösta mig med att vi i alla fall har en poliskår som kan skjuta skarpt. Jag förmodar att han syftar på den tragiska händelsen i Lindesberg då polisen sköt ihjäl en uppenbart psykiskt förvirrad 22-åring, trots att han inte utgjorde någon fara för någon, utom möjligen sig själv.

 DN genomförde i samband med händelsen en s.k. webbfråga , där man frågade "Bör polisen få ha vapen?"  Jag har noterat några händelser , där poliser uppträder så dumt , omdömeslöst och klantigt att man ställer sig frågan ; bör somliga poliser få vara poliser?

I juli 2004 misshandlar två poliser med batonger en pensionär som lutat sig mot "deras" bil.

I mars 2005 skjuter en polis sig själv i handen under en skjutövning.

Samma månad sprayar polismän i Halland sig själva i ögonen med pepparspray och skadas.

I januari kör poliser över och dödar en 25 årig man som rapporterats försvunnen och nu eftersöks.

Också i mars, tränger sig fem poliser in i fel lägenhet under en jakt på narkotika och skrämmer nästan livet av innehavaren ( av lägenheten , inte narkotikan.) Poliserna har tillgång till rätt adress , de har bara inte klarat av att läsa den.

Detta ger kanske fog för tanken att en viss försiktighet när det gäller att utrusta poliser med tjänstevapen kan vara tillrådlig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: